Scaffolding

Scaffolding is belangrijk, want daarmee bied je kinderen ondersteuning. Als leerkracht zul je regelmatig merken dat een leerling een bepaalde mate van inzicht niet zelfstandig kan bereiken, ook excellente leerlingen niet. Leerlingen leren het meest als ze zelf dat antwoord, met ondersteuning, kunnen ‘construeren’. Om dat te bereiken kun je de leerling een ‘steiger’ (in het engels ‘scaffold’) bieden, die de leerling kan gebruiken om tot een hoger niveau van cognitief inzicht of redeneren te komen.

Om scaffolding toe te passen is het belangrijk dat je nagaat hoe het kind denkt en wat hij/zij al wel begrijpt, door vragen te stellen en goed te luisteren. Vervolgens kun je met vragen en opmerkingen net iets boven het niveau van het kind gaan zitten en een beetje kennis toevoegen. De vragen en opmerkingen die je maakt zorgen ervoor dat de leerling uitgedaagd wordt om na te denken en cognitief een tandje bij te zetten. Zodra je merkt dat de leerling het begint te begrijpen kan je ondersteuning afnemen.

docent wijst kinderen een voorbeeldtekening aan